Mediatraining
’Begrijpen van de gestelde vraag is meer dan het halve werk’ Topsporters krijgen vaak direct na het behalen van successen, vermoeid of uitgeput, of erger nog na een onverwacht verlies of een miskleun, een microfoon met indringende vragen op zich gericht en dan … Bestuurders van publieke instellingen, verenigingen of andere organisaties worden steeds vaker publiekelijk ter verantwoording geroepen door journalisten. Alleen al van de gedachte aan scherpe vragen krijgen ze kippenvel. Stichtingen met goede doelen wijzen nogal eens hun voorzitter of een ander bestuurslid als woordvoerder aan. Veelal weten ze met zo’n functie geen raad, op een optreden voor een microfoon of televisiecamera van een omroep hebben ze meestal helemaal niet gerekend. Toch wordt van de stichting passend commentaar verwacht. |
Omgaan met media schrikt vaak af, of wordt soms als ’een nood- zakelijk kwaad’ ervaren. Je kunt er ook anders naar kijken: omgaan met media is fantastisch, je kunt je verhaal kwijt, je kunt vertellen hoe ver je in je reserves moest tasten om de sportieve topprestatie neer te zetten of waarom het juist niet lukte; je kunt uitleggen hoe belangrijk het project voor gehandicapten is. Omgaan met de media is te leren. C+S zorgt er met een toegesneden training voor dat u uw boodschap op de juiste wijze over het voetlicht brengt. Angst voor media kan veranderen in wederzijds respect. |